The Rock

For nagra veckor sedan tog jag farjan tillsammans med bland andra Gabbi till Alcatraz. Det var verkligen en upplevelse. Jatte intressant var det. Man fick horlurar med sin "egna" guide som berattade om dom intagna, deras dagsrutiner, straff osv, men mest intressant var det att fa lyssna till nagra foredetta intagna som berattade om sina upplevelser fran USAs da mest stranga och sakra fangelse.
Jag minns sarskilt tva berattelser; Den ena var en fange som berattade om hur det var att sitta i isoleringscellen, aven kand som "The Hole". Jag lyssnade till hans rost samtidigt som jag sjalv befann mig i en utav isoleringscellerna. Det var litet och kolsvart. I flera dagar kunde man fa sitta darinne. Han berattade att han brukade lossa en knapp fran sin skjorta, slanga den upp till taket, lyssna till hur den foll till det kalla cementgolvet och sedan leta reda pa den. Den har leken fick tiden att passera forbi snabbare.

Den andra berattelsen jag minns och som berorde mig var en fange som berattade hur det var att bli frislappt efter det att dom beslutat att stanga fangelset. Han sa nagot i stil med "The people were moving so fast, the cars were moving so fast and I didn't know how to move with it. Everyone we're going somewhere, everyone had a purpose in life. I was scared to death."


Utsikten over SF var otroligt vacker fran on.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0