Definitionen av delikatesser varierar

Igar gick jag hem till Sophie, (en dansk tjej som bor nara mig) for lite filmmys och prat. Camille var ocksa dar, en fransk tjej. Jag lar mig sa otroligt mycket om andra kulturer har borta. Vi pratade bland annat om vara olika mat kulturer. Camille berattade om alla "delikatesser" i Frankrike. Jag fick rysningar i hela min kropp, men ville for den delen inte sitta och ropa ut "euuuw" for allting, men det var exakt det jag kande nar jag horde vad dom at. Jag forstar att man ater olika i olika lander, men jag kan inte forsta vissa saker som somliga ater. Jag menar att pasta att grodben ar en delikatess kanns som helt fel definition av ordet delikatess. Hon berattde om den fina smaken av escargo och getlever. Aven fast jag holl mig fran att utbrista "EUUUW" sa kunde jag inte styra over mina ansiktsuttryck. Det vred sig i hela min mage bara tanken av att kanna en slemmig snigel mot min gom. Jag fragade henne "Om du gar hem en dag fran skolan, och ser en snigel pa trottoaren, kanner du da "mmmh vad gott! Jag vet vad jag ska be mamma laga for middag ikvall!" ? Hon svarade "Diana, du tanker for mycket. Man ska bara ata. Man ska inte tanka pa vad det ar man ater." Hm... For mig kanns det ganska logiskt att tanka pa vad jag stoppar i min mun. Jag menar, ratta kanske smakar bra, men jag skulle aldrig smaka ratta for jag tycker rattor hor hemma i kloaker, inte i min mun.

Jag berattade att surstromming ar nagonting typiskt svenskt. Da svarade Camille, "Jag ater hellre ra kott an rutten fisk." Hon hade namligen berattat att all kott man ater i Frankrike ar mer eller minre ra. Usch, jag HATAR blodigt kott. Nej, Frankrikes matkultur verkar inte vara nagonting for mig. Men hon hade ratt angaende surstrommingen, hellre ater jag blodigt kott an rutten fisk. Sophies framsta argument var att, for henne ar det logiskt att inte ata nagonting som luktar illa. Hon syftade framst pa alla ostar som Camille beskrev. Camille a andra sidan pastod att sa illa som det luktar, lika gott smakar det, sa gav hon exemplet vitlok "Det luktar inte gott, men smakar desto battre!" Men da invande jag. For jag tycker faktiskt vitlok luktar gott. Ni vet sjalva hur det ar nar man kliver in i ett hus och nagon lagar tex potatisgratang, da sager man "mmmhhh jag kanner doften av vitlok!"
Allt detta diskuterade vi over Sophies goda efterratt som endast inneholl ex antal kalorier, da hon raknar alla kalorier som hon stoppar i sig under en dag. Sa vi kunde ata utan daligt samvete ;)

Sedan sag vi vad som kan klassas till varldens daligaste film. Jag blev faschinerad over att den var sa dalig. Jag kommer aldrig mer kunna se en film och tycka att den ar dalig, for jamfort med den har, maste allting vara bra. Det enda bra med filmen var att den utspelades i San Francisco.

Kommentarer
Postat av: cido

hahaha det måste vara en riktigt dålig film om du känner så. Jag håller med om att det är äckligt att äta sniglar. Du kan hälsa henne att sniglarna kan komma från polen där en fattig bonde sålt dem för 14kr/kg men säljs mycket dyrare i frankrike. how wrong is that?!

2011-03-13 @ 22:33:51
Postat av: Ulla

Jag håller fullständigt med dig, tacka vet jag janssonsfrestelse eller hur? kram

2011-03-14 @ 19:11:00
Postat av: diana

Cido: Det visste jag inte. Ja, det ar helt fel.



Ulla: Justja, jansonssfrestelse tankte jag inte ens pa! Ska forsoka laga det till mina vardforaldrar nagon dag for dom tjatar om nagon typisk svensk matratt. Om jag anda hade dina fardigheter i koket ...

2011-03-15 @ 03:35:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0