St. John's University

Mandag kvall anlande jag till skolan. Tisdag morgon hoppade jag over frukost och tog sovmorgon istallet. Jag livnarde mig fortfarande pa natten jag spenderat med Theresia. Haha herregud det later som att vi ar ett karlekspar, men det ar inte helt fel. Hon ar en av mina stora karlekar i livet.

Schemat for veckan var fullspeckad. Forsta lektionen borjade 8.15 och varade fram tills lunch 12.00-13.00 och sedan hade vi lektioner fram till 18.00, da middagen serverades. Nagon dag hade vi aven lektioner efter middagen. Maten som serverades var under all kritik. Jag holl mig till salladsbuffen som anda var helt OK.
Fargglad frukost med lagom mycket kemikalier ;)
Lektionerna var helt OK. Jag tyckte valdigt mycket om min larare, men mycket som vi gick igenom var saker som jag skulle kategorisera under sund fornuft. Tex, hade vi en hel lektion som handlade om 'NEVER shaka a baby' jag menar, tanken skulle inte ens sla mig att skaka ett barn av ren frustration?(!) Men det finns tydligen dom som gor det sa det kan vara nyttigt att upplysas om. Vissa lektioner var mer allvarsamma och andra var mer avslappnade. Vi hade bland annat Sing A Long, dar alla au pairer framforde en lat fran sitt land i grupp. Vi svenska tjejer, och en finne (hon var den enda fran Finland och ville inte sta pa scen sjalv sa vi tankte 'Ja, vi alla ar ju scandinavier. Joina oss!') framforde sma grodorna. Finskan fick sta i mitten med handerna utsrackta och latsas vara en midsommarstang medan vi andra hoppade runt henne och sjung sma groderna. Sedan blev det aven en vers med 'Sma grisarna'(?) Nagot helt nytt for aven mig.
Det var en av dom bra sakerna pa skolan att man fick lara sig om andra kulturer fran dom andra au pairerna.
En au pair fran Brasilien sa till oss att hon upplevde oss svenskar som kalla. Den normala reaktionen skulle vara att jag upplevde tjejen som oforskamd, men istallet valde jag att uppskatta hennes uppriktighet. Jag forstod att hon inte menade nagot illa med det, hon talade bara om hur hon kande. Ganska sa rakt pa sak. Men det ar kanske sa man gor i Brasilien, talar om hur man kanner istallet for att bara runt pa det och beratta det for andra istallet for personen ifraga. Vi svenskar daremot upplevde brasilianarna som valdigt gapiga och jobbiga. Detta talade vi givetvis inte om for dom, men pratade om det oss emellan. Dom sjung och stojade hela tiden, aven pa lektionerna och jag shhhsade dom, jag ville faktiskt hora vad Froken pratade om. Till skillnad fran dom som inte verkade det minsta intresserade, utan reste sig mitt under lektionen och dansade reggae dans och colombiansk dans. Fast jag maste erkanna att jag tyckte det var ganska kul och klappade handerna till takten och forsokte sjunga med fast spraket var frammande, men det var nog kurden i mig som kom fram. Sa ja, visst ar vi olika och kanske skulle vi motas nagonstans pa mitten sa skulle det bli bra? Vi svenskar kanske behover bjuda mer pa oss sjalva och inte vara alltfor reserverade och halla tillbaka fullt sa mycket och brasilianarna kanske skulle tona ner lite sa tror jag det skulle bli lagom. Eller vanta nu, 'lagom' ar sa svenskt det kan bli! Med gladje kan jag meddela att aven fast en manad knappt passerat kanner jag mig annorlunda som person. Jag vill inte ha lagom. Jag ar trott pa lagom. Kanske beror det pa att jag omges av fargstarka personer overallt och inspireras som aldrig forr? Jag tycker det ar att foredra.
Till vanster om mig ser ni Jessica och tjejen i rott ar Emma, min rumskompis.




Det var vackert, men kallt!




Tyskarnas framtradande...lagom roligt maste jag medge

Jag, Jessica och tva till svenska tjejer gor en Alg av toalettrullar, glasspinnar och annat kul :) Jag gick verkligen in for det och blev snabbt ledaren och gav tjejerna olika instruktioner. Jessica var lagom road av detta projekt...


Vi delades in i grupper beroende pa vilken aldersgrupp ens vardbarn hade och skulle sedan beratta for resten av klassen om varan reserch.



Jag bidrog med denna bild och berattade om vad man kan hitta pa for aktiviteter med smabarn inomhos och utomhus samt vilka leksaker som ar sakra for lillknoddarna att leka med.

Jag klarade kursen!

Och det gjorde aven Jessica, trots hennes lack of enthusiasm infor lektionerna ;P

Kommentarer
Postat av: cido

Fy fan, vilken kemikalie frukost!! Ser inte ens ut som mat, mer som plast. Fin bild du har ritat!

2011-03-04 @ 23:57:55
Postat av: cido

hahahhaha vad kul att ni dansade små grodorna, hon finska tjejen var nog nöjd med att bara stå där. Dem är ''kallare'' än svenskar, men brasilianare är för ''varma'' och tar plats. Lagom är bäst!

2011-03-05 @ 00:14:34
Postat av: diana

Ja, jag minns att du sa nagot om att dom var sa i Finland efter din sommar dar. HAhha frullen smakade blaaaaa.

2011-03-05 @ 08:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0