Harry Potter Fever!

 

Jag raknar dagarna ner till sondag! Idag ska jag spendera min lediga dag med att titta pa alla tidigare Harry Potter filmerna! Idag, for exakt 3 ar sedan publicerade jag detta inlagg i min gamla blogg! For er som orkar ta er igenom hela texten kanske kommer forsta min stora karlek for H.P

 

Harry Potter, J.K Rowling och Jag

 

”Seriöst, ska du läsa dem böckerna igen? (!)” Jag låg på min säng med "Harry Potter and the Philosepher´s Stone" Jag var helt uppslukad i  Harrys första  möte med vad som skulle komma att bli en av hans största fiender, Draco Malfoy. Draco var igång med sitt struntprat precis som min storasyster var -  ”Ja, alltså jag förstår inte, jag har också läst dem första Harry böckerna Diana, och så bra är dem inte. För mig verkar det så onödigt att läsa samma böcker flera gånger. Läs någonting annat istället.” Jag brydde mig inte ens om att ge mig in i diskussionen. Hon förstår inte tänkte jag, hon förstår inte att vad dem böckerna betyder för mig. Förstår jag det själv? Hur ska jag förklara för henne om jag själv inte förstår, trots det mummlade jag tyst, men bestämt: ”Du förstår inte.”  Men jag vill att hon ska förstå, jag vill att ni ska förstå,  JAG vill förstå. Förstå min kärlek till J.K Rowlings sammanlagt 7 mästerverk.

 

”Det är en annan sak att se en och samma film flera gånger än vad det är att läsa en och samma bok flera gånger.” Jag antar att min storasyster har rätt, det är skillnad på att se en film flera gånger och att läsa en bok flera gånger. Jag är expert på att se en och samma film upp till 50 gånger om jag så vill (med förutsättningen att jag tycker om den) men böcker läser jag bara en gång (undantag Harry Potter böckerna). J.K´s böcker är ett undantag på fler än ett sätt, jag kan läsa böckerna flera gånger, men inte se filmerna allt för många gånger. Oavsett hur bra jag tycker att en bok är läser jag den endast en gång. Då kan ni förstå hur pass bra jag tycker Harry Potter böckerna är där jag gjort undantag, - med tanke på den principfasta människa jag anser mig vara.

 

Berättelsena i sig är inte bara några av dem bästa jag någonsin läst men dem är också oerhört skickligt skrivna. Dem innehåller allt, det goda, det onda, det roliga, det sorgliga, det tunga, det lätta, det verkliga, det overkliga. När jag läser en Harry Potter bok så är det så mycket mer för mig än en berättelse om en pojke som förlorat sina föräldrar, går på en skola för häxor och trollkarlar och som ständigt utsätts för fara.

 

Nej, för mig är det som sagt mycket mer. Han går på en skola som är påhittad, han är trollkarl, han ser döden i vitögat många gånger men lyckas om och om igen fly den. Mitt liv är mer verkligt och mindre dramatiskt. Ändå känner jag mig så lik honom. Ändå känner jag att våra världar är så lika. Mitt liv och Harry Potters liv. Vi saknar båda föräldrar, vi båda utsätts ständigt för utmaningar, för avundsjuka från många, för kärlek av andra och vi båda älskar skolan, eller vi kanske snarare ser skolan som en undanflykt. För det är inte läxorna vi älskar utan miljön.

Efter att funderat ett slag kommer jag på att det är Rowling som skapat hans liv, berättelsen om honom, är det henne jag är lik? För en författare kan aldrig stängas helt ute från sin egna bok. Och efter att ha sett en dokumentär om J.K Rowlings liv insåg jag att hon har avspeglat mycket av sitt liv i sina böcker.

 

J.K Rowlings mamma led av en svår sjukdom som senare kom att leda till hennes död. Hennes pappa hade hon ingen vidare bra kontakt med. Därifrån dem starka fadersfigurerna i böckerna - Dumbledore och Arthur Weasley? J.K Rowling led även av deprisson. När hon mådde som värst tyckte hon om att gå till skogen. Därifrån ”The forbidden forest”? I skogen kände hon ett lugn. Vilket var nödvändigt, för när Rowling kände sig som mest deprimerad såg hon ingenting annat än mörker. Hon kände att hon aldrig mer skulle känna glädje. Därifrån dementorerna?

 

Jag älskar Dumbledore, inte bara för att han är god och ständigt hjälper Harry ur knipa – nej, mer för att han är så stark, så kärleksfull, han sviker inte och finns där för Harry på ett sätt som en pappa finns där, stöttar – kärleksfullt och som en stark förebild. Jag precis som Harry skulle behöva en Dumbledore i mitt liv. Precis som J.K Rowling saknade en Dumbledore i sitt liv.

 

Lika mycket kärlek känner jag för familjen Weasley. Harrys första ’familj’. Dem äter tillsammans, utan att han har behövt stå och slava i köket innan(som han är tvungen att göra hos familjen Dursley – som egentligen är mer hans familj eftersom att det där finns blodsband). Mamma Weasley kramar honom godnatt så som hon kramar sina övriga söner godnatt, så som hans egna mamma kramat honom godnatt. Så som Rowlings mamma kramade henne och hennes syster godnatt. Så som min mamma kramade mig godnatt.

 

Den förbjudna skogen är skrämmande för alla eleverna på Hogwarts, precis som för Harry. Precis som den är för mig, jag vet inte vad som väntar och det är alltid skrämmande – men det är också i skogen som en del av svaren finns. J.K Rowling besökte skogen när hon var deprimerad, kanske blev hon än mer deprimerad därav namnet ”Förbjudna skogen”? Skogen är mörk, nästan kolsvart precis som en deprisson kan vara – kolsvart, mörk – du finner inget ljus. Du sjunker bara längre och längre in i ett mörkare och mörkare hål. Vart finns ljuset? Ibland känns det som att mörkret kommer att vara evigt, att ljuset aldrig kommer att visa sig. Det är precis så dementorerna i böckerna får en att känna när dem närmar sig. För att hålla dem på avstånd måste Harry (och dem andra) tänka på det bästa (lyckligaste) minnet dem har för att driva bort dem. Harry tänker då oftast på sin pappa och mamma. J.K Rowling tog sig ofta ur sina depressioner genom att tänka tillbaka på sina fina minnen från tiden då hennes mamma fortarande var vid liv. Precis som jag ibland tar mig ur mitt mörker genom att tänka på fina minnen i mitt liv.

 

Ju fler gånger jag läser böckerna, desto fler pusselbitar faller på plats. Ju närmare jag kommer Harry, desto närmare kommer jag Rowling – desto närmare kommer jag mig själv.

"Your mother died to save you. If there is one thing Voldemort cannot understand, it is love. He didn´t realise that love as powerful as your mother´s for you leaves its own mark. Not a scar, no visible sign... to have been loved so deeply, even though the person who loved us is gone, will give us some protection for ever." Albus Dumbledore


Kommentarer
Postat av: cido

En av dina om inte bästa inlägg! Minns den väl, och har nu förstått varför Harry Potter betyder så mycket för dig.Hoppas senaste filmen är bra! KRAM

2011-07-15 @ 16:52:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0