För jag skakar av all denna meningslöshet jag förstår bara det som är vårt

Jag tycker alltid det ar svart att borja ett blogg inlagg. Vad skriver man? "Hej bloggen!" - det later ganska lojligt tycker jag. Som om "Bloggen" var en manniska, men att skriva "Hej kara lasare!" tycker jag nastan later lite arrogant? Jag overanalyserar det sakert, precis som jag gor med allt annat! Fragan ar om jag ens har nagra lasare kvar eftersom att jag ar inne sa sallan och uppdaterar, men jag har varken haft tid eller lust den senaste veckan.

 

Jag har precis som manga andra varlden over kant mig ledsen och forbannad over terror attacken i Norge. Fyfan alltsa. Att vara manniska ar en sak, men att vara mansklig ar en annan. Det bevisade den har onda manniskan. Nar ska ondskan ta slut? Jag har kant ett hat mot honom anda sedan han greps - men sa slog tanken mig "hat foder hat" och han hatade manniskor och begick darfor det brottet. Hjalper det att jag hatar? Jag tror inte det hjalper dom som miste nagon anhorig heller - for den dom forlorat kommer inte komma tillbaka oavsett. Men ar det fel att erkanna att det ibland kanns skont att fa hata? Vad ska man annars gora av all sin ilska? Vem ska man rikta den mot om inte den personen som genom sina handlingar har forstort ens egna liv for evigt och tagit nagon annans liv. Att inte hata, kanns nastan omanskligt det med. Att vara god i en sadan situation. Att tanka "vi behover varda den har manniskan". Fan heller tanker jag, varfor ska man hjalpa en sadan vidrig person? Tyvarr tror jag aven att den typen av manniskor inte gar att hjalpa. Nagonting inom dom ar sa morkt att ingen vard, medicin eller psyokolog skulle ens komma i narheten av att varda den har typen av odjur.

Jag lider inte bara med alla dom som miste livet i Norge.

Jag lider aven med alla dom kvinnor som blir valdtagna i Eritrea, och deras man och barn som maste se pa.

Jag lider med alla dom civila manniskor som blir dodade i det eviga kriget i Sudan och Afghanistan

Jag lider med alla dom oskyldiga manniskor som utsatts av grymma handlingar fran grymma manniskor, varje dag, varlden over. Om jag skulle fa en onskan som skulle ga i uppfyllelse sa skulle det utan tvekan vara att utrota all ondska fran var planet.







Kommentarer
Postat av: cido

Jag läser din blogg och tror att många fler gör det. Ja det där med ondska är svårt att förstå. P. Zimbardo har skrivit en del intressant om det ;)

2011-07-26 @ 17:48:14
Postat av: diana

Ja, Philip Zimbardo besitter manga kloka ord ;P Manga av dom har jag lart fran dig. Kanske ska ta och lasa en av hans bocker

2011-07-27 @ 05:37:42
URL: http://dianaalisvolatpropriis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0