Kungen av träd sitter stilla bland grenar i trädkungens tron

Jag tror att vi alla vid det har laget har hort nyheten om att Kronprinsessan och Daniel vantar barn i Mars. Nyheten ar svar att undvika nar det ar Rapports forsta reportage, jajamansan, det ar tydligen en storre och viktigare nyhet an varldsekonomins kritiska lage och tusentals civila som dodats i Syrien. Bittra jag. Jaja, jag maste saga att jag ar glad for deras skull. Och precis som kvinnan i inlagget som blev fragad av reportern om hon ville att det skulle bli en pojke eller flicka instammer jag med svaret "En flicka. Varfor? Jo, men ur genus perspektiv. Det behovs fler kvinnor som ar hogt uppsatta i "makt" varlden..." Later rimligt. En sot, liten, mini-Verro.

En tanke som slog mig var "herregud vad jobbigt det maste vara att ha ett helt land (och sakert aven alla kunga-fans i Tyskland) som foljer ens graviditet." Jag menar, att vara gravid ar en privat sak. Nagonting valdigt intimit mellan tva manniskor. Nagonting dom tva ska folja, steg for steg, varje ultra-ljud, lasa bocker om uppfostran sida vid sida liggandes i sangen innan laggdags, inreda barnkammaren... Vanliga privatpersoner tycker att det ar jobbigt nar nagon frammande (och med frammande menar jag kollega pa jobbet, bekant, gammal klasskamrat etc) kommer fram i matbutiken och gapar "Namen titta! Du ar ju gravid!" samtidigt som den stracker handen efter den putande magen. Varfor ar det sa att bara for att man ar gravid tror alla att ens mage nu ar nagonting som alla far klamma och kanna pa(?!) Jag har ingen erfarenhet av det sjalv, men kan tanka mig hur jobbigt och irriterande det maste kannas.

Jag skulle aldrig vilja vara gravid och vara en offentlig person. Herregud vad jobbigt. Annu jobbigare att tillhora Kungafamiljen. Forestall er foljande: Paret far reda pa att barnet har down syndrom och valjer att gora abort. Ingen kommer ga miste om att det inte finns nagon bulle i ugnen langre - forsta nar folket far reda pa varfor. Som om det inte skulle vara jobbigt nog att gora en abort - sa kommer sakert Ekdal diskutera amnet i Kvallsoppet osv... Fyfasiken vilken plaga. Och om dom behaller barnet. Blir barnet da Sveriges nasta tronarvinge? Om inte - sa ar det klar och tydlig diskriminering... Denna graviditet kan bli intressant att folja. Men jag hoppas och haller tummarna for att det blir ett friskt litet kryn som hon klammer ur sig nasta ar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0