Life is but a dream

Varje dag innan barnen tar sin "nap time" laser jag tva bocker for dom, och det ar alltid samma bocker! Dom verkar inte ledsna, men jag har definitivt ledsnat pa att lasa om hur den lilla larven forvandlades till en vacker fjaril, eller om Lisa som ersatte blojan mot pottan. Den enda boken som jag tycker om att lasa for barnen ar "Pippilongstocking", men jag har aven trottnat pa att lasa den om och om igen. Darfor tog jag med mig barnen till biblioteket idag sa att vi kunde bunkra upp med massa "nya" bocker. Overenskommelsen var att flickan fick valja en tredjedel av bockerna och jag resten. Jag valde for bade mig och pojken;) Problemet var bara att flickan ville lasa alla bocker innan vi lanade dom: "Just to make sure I make the right decision", mitt svar: "Fair enough". Jag har slutat hapnas over hennes vuxna formuleringar. Nar vi satt dar och laste alla barnbocker slog det mig att dom behandlade ganska allvarliga amnen.

Ex: En av bockerna som vi laste hette "Music, Music For Everyone", och den handlar om en flicka vars mormor har blivit allvarligt sjuk. Har kommer ett utdrag ur boken:

 

"It feels sad down here without your grandma," Leora said.

"Even your big money jar up there looks sad and empty."

"Remember how it was full to the top and I couldn't even lift it when we bought the chair for my mother?" I said.

"And remember how it was more than half full when you got your accordion?" Jenny said.

"I bet it's empty now because your mother has to spend all her money to take care of your grandma till she gets better. That's how it was when my father had his accident and couldn't go to work for a long time," Mae said.

Mae had a dime in her pocket and she dropped it into the jar.

"That will make it look a little fuller anyway," she said as she went home.

 

 

Flickan har alltsa nagra vanner pa besok som konstaterar att flickans mammas pengaburk ser lite tom ut... och dom konstaterar att detta beror pa att mamman maste se efter sin mamma som nu ar sjuk. En av hennes vanner fyller i att aven dom blev fattigare da hennes pappa var med om en olycka och var tvungen att stanna hemma fran jobbet.

 

 

Jag kanner mig lite kluven; pa ett satt tycker jag det ar bra att man redan i tidig alder far en realistisk bild om hur varlden ser ut, men jag vet inte... det kanske ar att ta i nagot nar man borjar skriva om det i barnbocker. En vacker dag nar jag sjalv har barn vill jag att dom ska vara medvetna om vissa saker, men det sista jag vill ar att dom ska behova oroa sig over pengar. Ekonomi har varit nagonting som jagat mig hela min uppvaxt, och det finns ingenting varre an att kanna ekonomisk press och jag ska se till att mina barn aldrig kommer att behova handskas med det pa samma satt som jag har behovt gora. Jag tycker inte ens att barn ska behova tanka pa pengar som ett problem.

 

 

Nar jag tanker efter ar det inte bara i barnbocker detta budskap kommer fram... Sist nar jag var med flickan pa hennes gymnastiklektion sjong vi en lat som lyder som foljande:

 

 

Row, row, row your boat,

Gently down the stream.

Merrily, merrily, merrily, merrily,

Life is but a dream.

 

Sanna ord, men an en gang - passande for barn?


Men jag vet inte om jag tycker det har ar sa mycket battre?(!!!) I mean we all know that things don't always end up like this in real life. There's a reason why they call it a fairytale...
Den har stora lognen som vi har vaxt upp med att tro pa kommer sla tillbaka hart en vacker dag. Det kanske skulle finnas en barnbok som berattar om att flickan inte alltid far sin prins, att prinsen inte alltid visar sig vare den hon trodde han var, att han ljuger, gar bakom hennes rygg, att hon inte ar den enda for honom, att han traffar andra under tiden som han traffar henne, att han inte alskar henne aven fast han sager det, att hans ord saknar mening, och framfor allt - ATT handlingar talar hogre an ord! Happily ever after - Screw yourself!


Kommentarer
Postat av: cido

Intressant inlägg! Antar att det är viktigt att hitta en balans, man får inte förstöra ett barns fantasi med reality samtidigt som det är bra att förklara att livet han vara svårt. Men viktigast är att vara pedagogisk, barn kan ju inte ta in vad som helst, beror på ålder, mognad osv. Bra att du lär dig så mycket om barn!

2011-04-16 @ 23:32:49
Postat av: cido

måste bara säga att jag skrattade när jag läste det sista, hahahah lilla söta diana!

2011-04-16 @ 23:41:08
Postat av: ulla

Diana det är bra att barn får leva i en kanske fantasivärld så länge dom är små det är vi vuxna som skall klara av problemen åt dom ,deras tid av bekymmer kommer så småningom,tyvärr är det alltför många barn som inte får den barndom som dom är värda det vet du mer en väl ,jag önskar att jag var hos dig nu och fick ge dig en jättestorkram!

2011-04-17 @ 12:26:05
Postat av: citron

jättebra och intressant skrivet! Love your blog!/stingo

2011-04-17 @ 18:17:29
Postat av: diana

Cido och Ulla: Ni bada har sa ratt! Ulla, det ar manga ganger jag onska att jag var hos Er igen och kunde ge Dig en jattestor kram. Saknar verkligen Er. Jag ska forsoka ta mig tiden att skicka ivag ett mejl till Dig snart, nyfiken pa hur det gar med renoveringen osv.. Hur tassen mar? Kram



Citron: love your blog also!

2011-04-18 @ 01:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0